Eigen galerie voor Bossche kunststudenten

Kunstwerken van studenten aan de Bossche kunstacademie sieren de etalages van net gekraakte panden in het Paleiskwartier.

De benedenverdiepingen van het appartementencomplex aan de Leeghwaterlaan staan langer dan een jaar leeg en zijn zondag 13 maart gekraakt. Sinds de bouw zijn de ruimtes nooit verhuurd of verkocht. De benedenverdiepingen waren eigenlijk bedoeld voor winkels of kantoren. Nu zijn er in de ruimtes, vlakbij het station en Avans Hogeschool, galeries gevestigd.
Rachel, eerstejaarsstudent aan de kunstacademie, is een van de galeriehouders. Ze heeft de wanden van haar hoekpand gewit en er hangen al een aantal kunstwerken in de etalage. Niet alleen kunststudenten mogen er hun werk etaleren, maar iedereen die kunst maakt, zegt Rachel. Haar studiegenootje en een student aan het Grafisch Lyceum hebben werken hangen in panden iets verderop.

‘De galerie is niet commercieel. Mensen die een mooi kunstwerk zien, kunnen het kopen. Het geld gaat rechtstreeks naar de kunstenaar.’ In het pand komt een donatiepotje te staan waar mensen een bijdrage kunnen geven voor bijvoorbeeld de elektriciteit.
In totaal hebben zes studenten onder wie drie galeriehouders onderdak gevonden in het pand. Zaterdag 26 maart wordt de galerie geopend. Vanaf die tijd zijn de kunstwerken elke zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur te bezichtigen. (CB)