EU-student kan Nederlandse beurs claimen

Studenten uit andere EU-landen kunnen hier studiefinanciering krijgen, als ze een ‘reële band’ met Nederland hebben. Dat vloeit voort uit een arrest van het Europese Hof. De uitspraak kan de Nederlandse staat veel geld kosten.

De Franse student Dany Bidar volgde sinds 1998 de middelbare school in Engeland en ging in 2001 studeren aan het University College London. Hij vroeg een studiebeurs aan. Weliswaar kreeg hij een beurs voor zijn collegegeld, maar een lening voor zijn levensonderhoud werd hem geweigerd. Bidar spande een rechtszaak aan wegens discriminatie op grond van nationaliteit. Die zaak heeft hij gewonnen.

Het hof oordeelt dat Bidar een ‘reële band’ met Engeland heeft. Daarom kan hem geen beurs worden geweigerd. Maar wat een reële band precies is, zegt het Hof niet.

De gevolgen voor Nederland zijn daardoor niet helemaal duidelijk. In ieder geval kunnen niet alle Italiaanse of Poolse studenten zomaar een beurs bij de IB-groep aanvragen. Van een ‘reële band’ is pas sprake als ze al enige tijd legaal in het land verblijven. Wel zijn er misschien studenten die met terugwerkende kracht studiefinanciering kunnen eisen die hun eerder is geweigerd, zegt een woordvoerder van het Europese Hof. (BB/HOP)