Fontys-voorzitter: ‘Ze zijn knettergek in Den Haag’

Norbert Verbraak, bestuursvoorzitter van Fontys Hogescholen en vice-voorzitter van de HBO-raad, maakt zich boos over het plan het vak wiskunde in het profiel cultuur en maatschappij niet meer verplicht te stellen. ‘Ze zijn knettergek in Den Haag’, zegt Verbraak in Trouw van vandaag.
Tot nu toe is op de middelbare school wiskunde in alle vier de profielen een verplicht vak. Minister Van der Hoeven is van plan om in het profiel cultuur en maatschappij van wiskunde een keuzevak te maken.
Verbraak vindt echter dat iedere student in het hoger onderwijs behoorlijk moet kunnen rekenen. Al is het maar omdat bij vrijwel iedere opleiding statistiek te pas komt. Als wiskunde dan al een keuzevak moet worden, voer dan in ieder geval een verplicht vak rekenkunde in, is zijn eis.

Hij wijst erop dat van de pabo-studenten de helft het profiel cultuur en maatschappij heeft: ‘Nu krijgen we al de klacht dat afgestudeerde basisschoolleraren niet kunnen rekenen. Als wij ze op de pabo binnenkrijgen zonder wiskundekennis wordt dat nog erger.’ (FG)