HvA sluit omstreden stilteruimte

De Hogeschool van Amsterdam heeft haar stilteruimte tot nader order gesloten. Tegen de afspraken in zouden moslimstudenten deze blijven zien als islamitische gebedsruimte.

Het college van bestuur wil dat de stilteruimte in gebouw Leeuwenburg een meditatieplek voor iedereen is. Ein 2003 kwamen er klachten dat het lokaal in een islamitische gebedsruimte zou zijn veranderd. Met een gordijn hadden moslimstudenten een mannen- en een vrouwengedeelte afgescheiden, ze hadden het bordje ‘stilteruimte’ vervangen door ‘gebedsruimte’ en islamitische lectuur achtergelaten. Dat zou niet te rijmen zijn met het seculiere karakter van de hogeschool.
In juni 2004 besloot het college van bestuur de moslimstudenten tot december de tijd te geven de stilteruimte zijn algemene karakter terug te geven. De klachten hielden echter aan, meldt een woordvoerder van de hogeschool, waarna vorige week vrijdag besloten is de stilteruimte tot nader order te sluiten.
In hogeschoolkrant Havana verwijten studenten het bestuur dat het bewust heeft aangekoerst op sluiting van de stilteruimte. (HC/HOP)