Kunststudenten werken aan ‘illustratieve krant’

Een foto van Michael Jackson, teksten uit kranten en eigen tekeningen. Kunststudenten van verschillende richtingen uit Breda en Den Bosch werken samen aan een krant met als titel ‘Krant | Plein Nul’.

Zo’n zestien derdejaars studenten van de diverse richtingen, zoals Grafisch Vormgeven, Beeldende Kunst en Animatie van de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost vormen gezamenlijk de redactie van het blad. Zij zijn onderverdeeld in deelredacties zoals sport, misdaad en het dagelijks leven.

Elke redactie levert sinds begin januari wekelijks twee spreads (twee tegen elkaar liggende pagina’s) met collages. De hoofdredactie, bestaande uit vijf studenten, is nu bezig deze spreads te verwerken tot de definitieve ‘illustratieve krant’. ‘Die is niet zozeer actueel maar is meer een visie en een reactie op het nieuws’, zegt Janneke Tromp, derdejaar Grafisch Ontwerpen in Den Bosch en lid van de hoofdredactie. Het project wordt gegeven in het kader van de minor (keuzemoduul) Illustratieve Vormgeving.

‘Krant | Plein Nul’ verschijnt op tabloidformaat in een oplage van honderd stuks. De krant wordt gepresenteerd op maandag 21 maart op de Bossche kunstacademie. Tegelijkertijd opent dan een expositie van de originele spreads en foto’s van excursies. (GR)