Lessen verdwijnen uit roosters

Het nieuw roostersysteem van Avans Hogeschool blijkt niet goed te werken. Regelmatig zijn geplande lessen van het rooster verdwenen.

Groepen studenten die nietsvermoedend colleges missen en docenten die voor lege klassen staan. Dat is het gevolg van een fout in een nieuw lokaalreserveringssysteem, dat sinds blok twee van dit jaar in gebruik is bij Avans in Den Bosch en de Lovensdijkstraat in Breda.
In de vierde periode zou het ook ingevoerd worden aan de Hogeschoollaan in Breda, waarna het komend studiejaar Avans-breed in werking zou treden.

De vernieuwde software moet de invoering van de roosters – die voor studenten en docenten op intranet en Blackboard staan – makkelijker en flexibeler maken. Maar het systeem blijkt kinderziektes te hebben.
Het probleem is eerder onderkend en opgelost, dacht men. ‘Nu blijkt echter dat er weer lessen uit de roosters wegvallen of weggevallen zijn’, schrijft de afdeling Roostering en Tentaminering (RET) in een mailtje aan studenten en docenten in Den Bosch. Ook aan de Lovensdijkstraat zijn er colleges weggevallen.

In Den Bosch valt er elke dag gemiddeld één les buiten de boot. ‘Afgelopen vrijdag heb ik meegemaakt dat er die dag bij een docent twee lessen niet op het rooster staan’, vertelt Hennie Cox van RET. De afdeling adviseert studenten om bij de docent te informeren als er een bijeenkomst volgens het roosterschema opeens niet door blijkt te gaan.
Volgens Gerrit van Lier, manager bij RET, wordt er aan een oplossing gewerkt. ‘Deze hobbel moet eerst genomen worden voordat we het systeem over heel Avans Hogeschool gaan invoeren. We zijn aan het zoeken waar het probleem vandaan komt.’ (GR)