Rechter keurt campuscontract goed

Twee huurders van studentenhuisvester DUWO moeten hun kamer verlaten omdat zij geen student meer zijn. Dat heeft de kantonrechter in Delft bepaald. Het is volgens DUWO voor het eerst dat het zogenaamde ‘campuscontract’ tot een rechterlijke uitspraak heeft geleid.
In het campuscontract staat dat huurders na afronding van hun studie moeten verhuizen. Jaarlijks vraag DUWO om een bewijs van inschrijving aan de universiteit of hogeschool. Wie geen student meer is, heeft na de controle nog zes maanden de tijd om iets anders te zoeken. DUWO wil op die manier de doorstroom in studentenwoningen op gang houden. Het campuscontract geldt momenteel voor de huurders van drie panden.

De Tweede Kamer overweegt het campuscontract landelijk in te voeren. Het probleem is dat de woningmarkt in veel steden verstopt zit, zodat afgestudeerden maar moeilijk aan een nieuwe woning kunnen komen.

In de rechtzaak stelde DUWO de woning nodig te hebben ‘voor dringend eigen gebruik’, namelijk het huisvesten van studenten. De rechter heeft die argumentatie gevolgd. (BB/HOP)