Rutte weigert overleg: college van bestuur laat ontruimen

Omdat staatssecretaris Rutte vandaag niet met de bezetters van het Maagdenhuis wilde overleggen, heeft het college van bestuur van de Universiteit van Amsterdam ingegrepen. Vannacht werd de bezetting met behulp van de politie beëindigd.

De politie forceerde rond 1.30 de voordeur van het Maagdenhuis. De studenten werden in bussen afgevoerd. Rond het Maagdenhuis kwam het tot schermutselingen tussen de mobiele eenheid en sympathiserende studenten.
Aan de ontruiming waren onderhandelingen tussen universiteitsbestuur en bezetters voorafgegaan. Omdat de actie tegen het beleid van staatssecretaris Rutte was gericht, deed collegevoorzitter Sijbolt Noorda moeite die voor een gesprek naar het Maagdenhuis te krijgen. Maar Rutte had vandaag geen tijd. Later deze week misschien wel, maar daar wilde het college van bestuur niet op wachten.

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), die de bezettingsactie ondersteunde, is ’teleurgesteld in zowel de staatssecretaris als het college van bestuur van de UvA’, aldus een persverklaring. ‘Ondanks eerdere berichten heeft staatssecretaris Rutte laten weten níet met de actievoerders in gesprek te willen.’
LSVb-voorzitter Kim Toering voegde daaraan toe: ‘Van het begin af aan is de actie geweldloos geweest. Rutte roept studenten al maanden op tot actie, en als het dan zover komt, laat hij het afweten.’
De LSVb verwacht de komende tijd meer acties. Toering: ‘Dit is duidelijk nog maar het begin. Studenten zijn kwaad, instellingen ten einde raad. De vraag is nu aan de politiek: wat willen we met het hoger onderwijs?’ (FG)

(De bezetters hebben gisterenavond een website in de lucht gebracht, waarop ze vanuit het Maagdenhuis live hun verslag deden van de gebeurtenissen.
Er is ook een foto-site.)