Scholieren kiezen voor ‘dichtbij’

De scholieren die op de meeloopdag van de opleidingen Bedrijfseconomie en Accountancy in Breda afkwamen, kiezen vooral voor Avans omdat die school dichtbij hun woonplaats is. Dat blijkt uit een enquête van twee vierdejaarsstudenten Bedrijfseconomie.

Van de aanwezige 28 scholieren woont het merendeel niet verder dan dertig kilometer van de school vandaan, bleek uit het onderzoek. Op de vraag waarom ze voor Avans kozen, antwoordde dan ook een groot gedeelte: ‘omdat het dichtbij is’. Als andere redenen werden genoemd het schoolsysteem (het projectonderwijs sprak hen aan) en de school zelf (vanwege de sfeer of de goede naam).
Nog enkele uitslagen: ruim zestig procent van de bezoekers was man. De gemiddelde leeftijd was 17,5 jaar. Driekwart heeft havo als vooropleiding, de rest vwo of mbo. Op twee leerlingen na had iedereen vooraf een open dag of open avond bezocht waardoor ze op de hoogte waren van de meeloopdagen.
De studenten Jessica van Dongen en Annelies Buysse hielden de enquête voor hun portfolio. ‘Op de vraag waarom ze voor deze opleiding kozen, waren de antwoorden niet erg uitgebreid’, zegt Van Dongen. ‘Ze antwoordden dan “omdat het interessant” is.’ Buysse: ‘Of ze zeiden dat ze het leuk vinden om met cijfertjes te werken.’
Op de meeloopdag mogen scholieren onder meer een pgo(probleem gestuurd onderwijs)-les volgen en zelf aan de slag gaan met een ‘probleem’. (PM)