Stroomstoot zorgde voor uitval

De Main Equipment Room (MER), die binnenkort vervangen wordt, kreeg gisteren om 19.00 uur teveel stroom, waardoor verschillende voedingen het begaven. Gevolg was dat de medewerkers en studenten van Avans Hogeschool in Breda vanochtend 10.00 uur niet op hun computer konden werken.

De website van Punt is nog steeds uit de lucht, omdat de server waarop deze site draait, ook kapot was gegaan. De site waarop dit bericht staat is een noodvoorziening.*)

Oorzaak van de hoge stroomtoevoer waren werkzaamheden aan de UPS (uninterruptible power supply), dit systeem zorgt ervoor dat als de stroom uitvalt, dit tijdelijk wordt opgevangen. Het apparaat werd gisteren vervangen vanwege de verhuizing naar de nieuwe MER in de C-lob.
Daarbij heeft de leverancier waarschijnlijk een kabeltje verkeerd gemonteerd, waardoor de centrale computerruimte onregelmatige stroom kreeg toegediend. Toen dat uitliep op een piekbelasting met 380 volt, gingen er onderdelen kapot, aldus Ger Reijnders, adjunct-directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst.
Het duurde enige tijd voordat de oorzaak van de uitval bekend was. De systeembeheerders hebben tot 3.00 uur vannacht doorgewerkt aan het herstel. Vervolgens moesten zij tot 7.00 uur wachten voordat benodigde onderdelen door de leverancier geleverd konden worden. Om ongeveer 10.00 uur vanochtend kwam het bericht dat studenten en medewerkers weer met hun computers konden gaan werken.
In Den Bosch en Tilburg waren de problemen beperkt. Omdat een dergelijke stroomstoring nog kan na-ijlen is het verstandig voorlopig extra alert te zijn op het opslaan van documenten.

De complete verhuizing van de apparatuur naar de nieuwe MER in de C-lob vindt plaats op 18, 19 en 20 maart. Op vrijdag 18 maart wordt om 13.00 uur de knop omgedraaid. In Tilburg en Breda kan dan niet meer op de computers gewerkt worden, in Den Bosch is Blackboard uit de lucht. Als alles goed gaat, functioneert de hele ict-voorziening weer op maandag 21 maart. (PM)

*) Op het tijdstip van publicatie.