Subsidie e-learning verdwijnt

Staatssecretaris Rutte stelt voor om vanaf 2007 de subsidies voor e-learning in het hoger onderwijs af te schaffen. E-learning is onderwijs dat studenten geheel of gedeeltelijk via internet volgen.
E-learning moet een normale vorm van onderwijs worden, vindt Rutte. De invoering ervan valt daarom onder de normale taken van een onderwijsinstelling en wordt dus bekostigd via de normale rijksbijdrage, stelt de staatssecretaris in een notitie. Voor 2006 is nog altijd vijf miljoen euro subsidie beschikbaar, maar het is ‘onzeker’ of er na die tijd een ‘herkenbare geldstroom’ voor e-learning zal blijven.

De overheid wil graag dat een onafhankelijke, deskundige instantie de subsidie voor 2006 geldt gaat verdelen. De ict-stichting SURF ligt daarbij voor de hand, stelt Rutte, maar misschien krijgen ook de HBO-raad en de universiteitenvereniging VSNU een stem. Hij gaat zijn ideeën bespreken met de stichting SURF, de Digitale Universiteit, E-merge, Apollo, de Open Universiteit, VSNU en de HBO-raad. (BB/HOP)