‘Zonder fusie nieuwe opleidingen in Den Bosch onmogelijk’

Als de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch niet was gefuseerd met de Hogeschool Brabant dan waren diverse nieuwe opleidingen in Den Bosch onmogelijk geweest. Dat zei Frans van Kalmthout van de Raad van Bestuur gisteren tijdens een bijeenkomst met personeel in Den Bosch.

Van Kalmthout was uitgenodigd door het personeel van de Academie voor Management en Bestuur in Den Bosch om tekst en uitleg te geven over het dreigende tekort van tien miljoen euro op de begroting over 2005.
Het steekt de docenten dat zij als financieel gezonde academie moeten opdraaien voor tekorten die bij de fusiepartner zijn veroorzaakt. Vooral de bezuinigingsmaatregelen als het niet opvullen van vacatures en het niet verlengen van tijdelijke contracten is hen een doorn in het oog.

De Bossche hogeschool had om financiële redenen niet samen hoeven gaan met de partner uit Breda en Tilburg, beaamde Van Kalmthout. Maar er waren vooral strategische redenen om wel te komen tot de huidige Avans Hogeschool.
Want zonder samenwerking waren nieuwe opleidingen als Integrale Veiligheid (Den Bosch) en HBO-Rechten (Tilburg en Den Bosch) nooit van de grond gekomen. Ook de Bossche varianten van Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Accountancy waren er dan niet geweest. ‘Bovendien hadden we de kunstacademie in Den Bosch moeten sluiten’, betoogde hij.

De bestuurder benadrukte dat de academie onderdeel uit maakt van Avans Hogeschool en een aandeel moet leveren in de bezuinigingen. ‘Dus wij moeten maar even slikken’, luidde de conclusie uit de zaal. (GR)