Conferenties over zingeving op Avans

‘Ouder worden en zingeving’ en ‘Leven met een beperking en zingeving’ zijn de titels van conferenties die op 11 mei en 15 juni op Avans Hogeschool in Breda worden gehouden.

Een van de sprekers op 11 mei is oud-minister van Financiën Johan Witteveen. Hij is lid van de Soefibeweging, een beweging die ervan uit gaat dat alle religies uit dezelfde bron komen en die pleit voor broederschap. Witteveen gaat vertellen hoe werknemers hun drukke leven kunnen combineren met geestelijke verdieping.
De Avanslectoraten Gerontologie en Vermaatschappelijking in de Zorg organiseren de themamiddagen samen met de Academie voor Sociale Studies en de Academie voor Gezondheidszorg.
Nu oude structuren gebaseerd op religies verdwijnen, komt zingeving op een andere manier dan vroeger aan bod. In instellingen is er door de tijdsdruk steeds minder tijd voor. Dit terwijl ouderen en mensen met beperkingen, die daardoor een heel ander perspectief op het leven hebben, daar wel behoefte aan hebben, aldus de organisatoren.
De middagen zijn bedoeld voor de docenten van de organiserende academies en genodigden uit de beroepspraktijk.
Lector Gerontologie Ria Wijnen opent op 11 mei om 14.30 uur de conferentie ‘Ouder worden en Zingeving’. Die middag geven Jan Baars, hoogleraar interpretatieve gerontologie van de Universiteit voor Humanistiek, en Witteveen een lezing. Aan het eind van de middag is er gelegenheid voor discussie. Deelnemers zijn naast de sprekers een aantal geestelijk verzorgers uit de praktijk.
Lector Rick Kwekkeboom geeft het startschot voor de themamiddag op 15 juni. Daar spreken Annelies van Heyst, theologe aan de Universiteit van Tilburg, en Herman Meiniger, beleidsmedewerker bij ’s Heerenloogroep (gehandicaptenzorg) en verbonden aan de Vrije Universiteit. Ook na afloop van deze lezingen is er een forumdiscussie waarbij geestelijk verzorgers uit de praktijk aanwezig zijn. (PM)