Excuus voor 1 aprilgrap over nieuwe chippas

In een 1 aprilgrap aan Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch wordt gesuggereerd dat de toegang tot de parkeergarage met de nieuwe chippassen soms hapert. De werkelijkheid is ernstiger: alle nieuwe passen weigeren dienst.

Omdat de nieuwe chipkaarten van het personeel in sommige gevallen haperen bij de parkeergarage, toegangsdeuren en de lift, werd het personeel van Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch gevraagd om een fotokopie van de achterkant van de nieuwe en oude chippas te maken.
Een mailtje met die strekking ontving het voltallige personeelsbestand in de nacht van 30 op 31 maart. Het extern bedrijf dat de invoering van de nieuwe chippassen begeleidt, kan aan de hand van de gekopieerde barcode en –nummer ontcijferen welke passen niet deugen, aldus het mailtje. Een en ander moest uiterlijk vrijdagochtend – vandaag – zijn verzonden.

Vanochtend vonden de Bossche medewerkers een mea culpa-mailje van Bob de Groot en René van der Burgt van de Academie voor Industrie en Informatica. De invoering van de nieuwe passen was een ‘uitgelezen kans’ voor een 1 aprilgrap, schrijven zij. ‘Het leek ons aardig de creativiteit van onze collega’s op de proef te stellen door ze een fotokopie te laten maken van hun chipkaart, die ze juist nodig hebben om diezelfde kopie te maken.’ Dit leidde echter tot veel overlast bij onder meer de afdeling chipkaartbeheer en de winkel in het souterrain van de hogeschool, die werden overspoeld met vragen.

De bedenkers van de 1 aprilgrap stelden dat de toegang met de nieuwe passen ‘in een aantal’ gevallen hapert. Maar de werkelijkheid is een slag ernstiger: geen van de nieuwe passen verschaft toegang tot de hogeschool via de parkeergarage. ‘In het systeem zit een kleine hapering waardoor hij alle nieuwe medewerkerspassen niet herkent’, zegt Sjef Verbeek, chipkaartbeheerder. Met de oude pas is nog wel toegang te verkrijgen. De leveranciers van de nieuwe pas zijn bezig dit probleem op te lossen, meldt hij.

De afdeling chipkaartbeheer heeft de handen al vol aan de invoering van de nieuwe chippas, dus deze 1 aprilgrap gooit extra olie op het vuur. ‘De verwarring was volledig, zodoende waren we not amused’, zegt Verbeek.’
‘Dit hadden we vooraf onvoldoende ingeschat’, schrijven de bedenkers van de grap in hun excuusmail. Het spijt hen dat ze de chipkaartafdeling ermee hebben belast. Zij hopen dat er met een glimlach op kan worden teruggekeken. (GR)