Fontysplan Sociale Studies Tilburg irriteert Avans

Op de aankondiging van Fontys Hogescholen om in Tilburg te starten met Sociale Studies, heeft Avans Hogeschool gereageerd met een brief op poten. Daarin maakt de Raad van Bestuur Fontys het verwijt, niet over de benodigde licenties te beschikken. Maar die blijkt de concurrent wel te hebben.
Frans van Kalmthout van de Raad van Bestuur van Avans schreef afgelopen vrijdag aan zijn collega’s van Fontys ‘met verwondering’ kennis te hebben genomen van de plannen.
Fontys heeft in Tilburg weliswaar verschillende licenties, maar niet degene die nodig zijn voor Sociale Studies, zo staat in de brief. Of de instelling maar wil stoppen met te adverteren voor de nieuwe opleiding.

Medio maart adverteerde Fontys Hogescholen in het Brabants Dagblad dat het een bacheloropleiding Sociale Studies begint in Tilburg. De instelling opereert daarmee in het wervingsgebied van de Academie voor Sociale Studies van Avans Hogeschool, die dezelfde studies in Breda en ‘s-Hertogenbosch hebben. De nieuwe opleiding zou in september beginnen. De plannen zijn opmerkelijk omdat beide onderwijsinstellingen hebben afgesproken overleg te hebben over initiatieven in Tilburg en mogelijk samen te werken.
Het gaat om de opleidingen Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH), Maatschappelijk Werk & Dienstverlening (MWD) en Culturele & Maatschappelijke Vormgeving (CMV), die samengaan in een brede bachelor. Deze studies heeft Fontys al in zowel de voltijd- als deeltijdvariant in Eindhoven. In Tilburg werd tot nu toe alleen de deeltijdstudie MWD aangeboden door de Tilburgse Fontys Hogeschool Sociaal Werk.
De Fontys Hogeschool Sociaal Werk en Hogeschool Sociaal Pedagogische Hulpverlening in Eindhoven fuseren in de plannen met de Tilburgse Hogeschool Sociaal Werk. Zo ontstaat de Fontys Hogeschool Sociale Studies, met vestigingen in Eindhoven en Tilburg.
Matty Salimans, woordvoerder van de Raad van Bestuur van Fontys, meldt desgevraagd dat de instelling sinds 2001 licenties heeft voor Tilburgse opleidingen SPH, CMV en MWD. Een lijst op de website van de IB-Groep bevestigt dit. De vergunningen zijn echter niet verleend aan Fontys in Tilburg, maar aan de vestigingen in Eindhoven.

Van Kalmthout zegt in een reactie hierop het ‘merkwaardig’ te vinden dat de licenties voor Tilburg aan Fontys in Eindhoven zijn toebedeeld. ‘Kennelijk ben ik abuis en heeft Fontys de licenties wel. Maar nieuw is dat ze er gebruik van maken en in de breedte Sociale Studies gaan aanbieden. Ik had het zorgvuldig gevonden als wij dat van ze gehoord hadden.’ Woordvoerder Salimans van Fontys: ‘Er is recentelijk geen overleg over geweest omdat we de mogelijkheid tot deze studies al lang hebben.’

Bij de Academie voor Sociale Studies is men niet blij met een directe concurrent in Tilburg. ‘Dat gaat ons studenten kosten’, reageert directeur Cees van Dongen. De opleidingen in Breda en Den Bosch trekken flink wat studenten uit Tilburg. In de toekomst zullen die vermoedelijk veel vaker voor de Fontys-opleidingen in eigen stad kiezen. (GR)