Inholland krijgt inspectie

Hogeschool Inholland maakt zich op voor een kwaliteitsonderzoek door de Onderwijsinspectie. Met het oog op de aanhoudende klachtenregen over de grootste hogeschool wil staatssecretaris Rutte weten hoe de vork in de steel zit. Bij Inholland is men blij met het onderzoek.

Collegevoorzitter Jos Elbers liet vorige week bij actualiteitenprogramma Nova weten dat Inholland zelf op het onderzoek heeft aangestuurd. ‘Wij kunnen het de inspectie niet vragen. Dat moet de staatssecretaris doen.’ Op basis van het inspectieonderzoek gaat Rutte vervolgens met het bestuur van Inholland om de tafel.

Het geringe aantal contacturen tussen docent en student vormt de kern van de kritiek. Inholland werkt met ‘competentiegericht leren’, waarbij studenten zelfstandig projecten voltooien aan de hand van een eigen onderwijsplan. Volgens Inholland is dit het onderwijsconcept van de toekomst, maar volgens critici mag het niet als excuus dienen om de begeleiding van studenten te verwaarlozen en bezuinigingen beter te verkopen. Het bestuur van de instelling laat weten dat het op korte termijn wat wil doen aan de contacturen.

Tegenover de stortvloed aan kritiek, scherpe televisiereportages en de beroerde positie in de Keuzegids Hoger Onderwijs stelt Inholland een tevredenheidsonderzoek dat door een onafhankelijk bureau is uitgevoerd onder ongeveer 8000 studenten. Zeventig procent van de ondervraagden zou tevreden zijn over de opleiding, al spitst die tevredenheid zich vooral toe op de faciliteiten en de samenwerking met andere studenten. (TdO/HOP)