Maij-Weggen: ‘Wat doen jullie in je vrije tijd?’

Wat doen jullie in je vrije tijd? Hoe staat het met de buitenlandse talen in de opleiding? Wat vinden jullie van de provincie? Hanja Maij-Weggen, voormalig Minister van Verkeer en Waterstaat en sinds 2003 Commissaris van de Koningin van Noord-Brabant, blijkt tijdens een werkbezoek gisteren aan Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch zeer geïnteresseerd in het wel en wee van studenten.

Na een rondleiding door de kunstacademie en het waterlaboratorium, schuift zij aan voor een lunch met zeven studenten, de voltallige Raad van Bestuur en twee academiedirecteuren.
Nieuwsgierig is Maij-Weggen vooral in hoeverre de studenten te maken krijgen met hangjongeren en Lonsdale-types, zo blijkt tussen het verorberen van de soep en royaal belegde broodjes door.
Maar nee, die komen de studenten niet zo vaak op hun pad tegen. ‘Ik zie ze niet in Den Bosch en ook niet op school. Maar als ik in een dorpje kom, voel ik me als allochtoon minder op mijn gemak’, zei Adrijana Simic, derdejaars HBO-Rechten.

Van de provincie weten de studenten niet zo veel, moeten ze bekennen. De provincie heeft een wat ‘stoffig’ imago, meent de een. Het staat ver van de burger af, stelt de ander. ‘Je hebt eerder te maken met de gemeente.’ (GR)

Foto’s (© Beeldveld/Wilfried Scholtes) van links naar rechts: bezoek aan de kunstacademie, het waterlab en gesprek met de studentendelegatie. (Klik op foto’s voor vergroting.)