Mini-ondernemingen Avans tweede en derde in regiofinale

De twee mini-ondernemingen van Avans Hogeschool die gisteravond meededen aan de Regiofinale Jong Ondernemen werden tweede en derde. Eerste werd het Fontysteam Ben Buiten, dat een strakke presentatie had en een succesvol product: de luifelstokhouder. De finale vond plaats in het Florijncollege in Breda.

In de mbo-categorie won Rollin’Art van het Lucascollege uit Boxtel, dat een fleurig, oprolbaar tasje voor toiletartikelen op de markt bracht. De winnaars kregen hun prijs uitgereikt door Miss Nederland, Miranda Slabbers. Zij vertelde dat het miss-zijn meer inhoudt dan mooi zijn en glimlachen. ‘Dit jaar heb ook ik geleerd om zaken te doen.’ Volgens haar is het als onderneming belangrijk om je zaken goed op de rails te zetten. ‘Daarna gaat het vanzelf.’
De deelnemende studentenbedrijfjes, vijf in de mbo-categorie en drie uit het hbo, werden tijdens de marktdagen voor mini-ondernemingen dit voorjaar in Utrecht en Apeldoorn geselecteerd. Daarbij werd gekeken naar de presentatie, het product en het ondernemingsplan. Te zien waren onder meer tassen gemaakt van oud vrachtwagenzeil en autogordels, sigarettenpakjes met stokjes zoethout erin en badbubbels in een mooie verpakking.
De meedingende onderneming van de Avansopleiding International Business and Management Studies uit Breda dacht een goede kans te maken met hun handmatige oplader voor de gsm, maar werd tweede. Ze hopen hun product af te kunnen gaan zetten in Afrika.
Derde werd Be-flex dat een design fruitschaal bedacht. Deze groep bestaat uit elf studenten Bedrijfseconomie uit Breda. De schaal was ontworpen door een kunststudente.
Meteen na de presentaties van de verschillende teams wist Be-flex al dat ze waarschijnlijk niet de winnaar zouden worden. ‘Het team van Fontys had een nieuw product verzonnen, ze hadden een goede presentatie en veel promotiemateriaal’, meende directeur Joeri van den Broek. Hij vond het niet erg om niet winnen. ‘Het was al een hele eer dat we geselecteerd waren.’
Jan van Asseldonk, regiomanager van Jong Ondernemen (de organisatie achter de mini-ondernemingen) meent dat Fontys meer werk maakt van de mini-onderneming dan Avans. ‘De Fontysstudenten hebben betere faciliteiten. Ze krijgen onder meer een jaar lang een kantoor en een telefoon.’ De winnaars van de Fontysopleiding Small Business & Retail Management in Eindhoven presenteerden zich in dezelfde T-shirts, hadden auto’s met bestickering en ook op hun kantoorpandje in een drukke winkelstraat in Eindhoven was volop promotiemateriaal te zien. Ze adverteerden in bladen voor kampeerders en waren te zien in het tv-programma PaPaul.
De jury stond onder leiding van de Bredase wethouder André Adank. De landelijke finale is in juni. (PM)