OCW was D66 voor

Een aanzienlijk deel van de onderwijsmiljoenen uit het paasakkoord was al geclaimd door het ministerie van OCW voordat D66-minister De Graaf opstapte. Dat zei staatssecretaris Rutte gisteren in het tv-programma Buitenhof.
Maar dat het extra geld zo eenvoudig loskwam, is ook volgens Rutte de verdienste van D66. Die partij stelde meer geld voor onderwijs en innovatie als voorwaarde om de coalitie met CDA en VVD overeind te houden. Zonder de politieke crisis was de concurrentie met andere ministeries volgens Rutte veel zwaarder geweest. ‘Want voor veiligheid en volksgezondheid is ook meer geld nodig.’

In het paasakkoord is afgesproken dat OCW jaarlijks 250 miljoen euro meer te verdelen krijgt om het groeiende aantal studenten te kunnen opvangen. Van dat bedrag zou grofweg 130 miljoen euro naar de universiteiten gaan, tachtig miljoen euro naar de hogescholen en de rest naar studiefinanciering.

Van de eenmalige meevaller van een half miljard uit de aardgasbaten zullen naar verwachting in elk geval het vmbo, het ict-onderzoek en de nanotechnologie profiteren. Vorige week werd bekend dat Nanoned, het nationale consortium op het gebied van nanowetenschappen, 95 miljoen euro krijgt. De drie technische universiteiten is samen vijftig miljoen euro toegezegd als tegemoetkoming voor de kosten van hun plannen om in 2010 een federatie te vormen. (TdO/HOP)