Pabostudenten geven muziekles aan kleuters

De kleuterklassen van de Petrus en Paulusschool in Breda kregen vandaag muziekles van tweedejaarsstudenten van de Pabo in Breda. Het was volgens Pabodocente Lydia de Jong een groot succes.

De studenten namen instrumenten mee, leerden de kinderen liedjes en lieten hen naar muziek luisteren. De kleuters mochten zelf instrumentjes maken. Een saxofonist van het Seniorenorkest kwam uitleggen hoe zijn orkest werkt en later konden de kinderen zelf een orkest vormen.
Zowel de kinderen, leerkrachten als studenten zijn volgens De Jong enthousiast over de muziekles. ‘De kinderen vinden het heel leuk. Voor de leerkrachten biedt het de mogelijkheid de kinderen eens goed te observeren. Ze krijgen ook nieuwe leermethoden aangereikt. De studenten kunnen elkaar observeren bij het lesgeven en maken kennis met de praktijk.’
Een week geleden gaven andere Pabostudenten les op de basisschool De Boomgaard in Breda. Het is de afronding van een project en geldt als tentamen. Er deden vier klassen met in totaal bijna honderd studenten aan mee.
Volgens De Jong past deze werkwijze heel goed in het praktijkgericht leren dat de Pabo in Breda steeds meer wil gaan toepassen. (PM)