Studentbedrijven voeren missies uit in tv-serie

Zes studentbedrijven strijden tegen elkaar in de serie Strijd en ambitie, een programma van Teleac dat elke maandag wordt uitgezonden op Nederland 2.

In de serie voeren jonge bedrijven, bestaande uit studenten of scholieren, missies uit die te maken hebben met bedrijfsvoering. Hoe onderzoek je of er een markt is voor het product dat je heb bedacht? Op welke manieren kun je die markt zo goed mogelijk bereiken? Hoe trek je geld aan en hoe ga je met investeerders om?
Om antwoord op deze vragen te krijgen, hebben de deelnemende bedrijven medewerkers in dienst. Op het gebied van personeelsmanagement worden daarom ook eisen gesteld. Ook laat de serie zien hoe de jonge ondernemers met een onverwacht bezoek van de accountant omgaan.

Het afgelopen jaar zijn 360 studentbedrijven, voorheen mini-ondernemingen van start gegaan, waarvan 32 aan Avans Hogeschool. Een jaar lang runnen studenten en scholieren een bedrijf. Ze ontwikkelen een product en brengen het op de markt.
Begin 2005 heeft een jury de zes beste studentondernemingen uitgekozen. Met deze zes bedrijven is een serie van dertien afleveringen gemaakt. Uit de afleveringen wordt uiteindelijk in juni de ‘Jonge Onderneming van het Jaar’ gekozen.
De studenten van de zes ondernemingen komen van Fontys Hogeschool Eindhoven, Hogeschool TIO in Utrecht, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Technische Hogeschool Rijswijk, Academie Beeldende Kunsten Maastricht en Friesland College Leeuwarden.
Op maandag is de uitzending van 19.55 tot 20.20 uur. De herhalingen zijn elke dinsdag van 15.00 tot 15.20 uur. (CB)