Studenten Beeldende Kunst naar Chicago

Dat de kunstwereld groter is dan hun eigen stad, gaan 15 studenten van Post St. Joost in Chicago ontdekken. Van 18 april tot en met 2 mei nemen ze deel aan VersionFest, een groot cultureel festival voor nieuwe media.

‘Het is een ideaal festival’, zegt Bas van den Hurk, coördinator Beeldende Kunst Post St. Joost in Breda. ‘De opleiding kent veel verschillende disciplines die de studenten allemaal op dit festival tegenkomen.’
Aan het begin van het festival presenteren de studenten bestaand werk. Tijdens die twee weken maken de studenten nieuwe kunstwerken die ze daar ook exposeren. ‘Door deze reis leren ze zichzelf profileren in een ander land. Want hoe is het om in een andere context terecht te komen. Je krijgt zicht op de reikwijdte van je werk, want wat vinden mensen uit een andere cultuur ervan? De meeste studenten zijn tot nu toe gewend hun werk te laten zien aan vrienden, familie en kennissen’, zegt Van den Hurk.
Behalve de presentaties, doen de studenten performances, nemen deel aan debatten, ontmoeten kunstenaars over heel de wereld en brengen een bezoek aan de kunstacademies in Chicago. Verder blijven er nog genoeg musea en galeries over om te bezoeken. (CB)