Studiebeurs voor EU-student die vijf jaar in Nederland woont

EU-studenten die vijf jaar in Nederland wonen, komen voortaan in aanmerking voor een gewone studiebeurs. Ook hebben ze recht op een OV-studentenkaart en een lening.

Dat schrijft staatssecretaris Rutte in antwoord op vragen naar de Tweede Kamer. Tot nu toe was het voor studenten uit EU-landen alleen mogelijk om een tegemoetkoming te krijgen voor betaling van het collegegeld.
De regeling voor EU-studenten is een gevolg van een recente uitspraak van het Europese Hof. Een Franse student had een rechtszaak aangespannen om in Engeland studiefinanciering te krijgen. Het Hof gaf hem gelijk, omdat de student al drie jaar in het Verenigd Koninkrijk woonde.
EU-studenten die als werknemer in Nederland verblijven en een baan hebben van minimaal 32 uur per maand, kwamen al in aanmerking voor studiefinanciering. (TdO/HOP)