Studiekeuzeinformatie op internet

Nog deze zomer wordt er een website gelanceerd met objectieve informatie over de kwaliteit van opleidingen in het hoger onderwijs. Dat heeft staatssecretaris Rutte bekend gemaakt tijdens een debat met studenten in Amsterdam.
De door het ministerie bekostigde database van het Leidse onderzoekscentrum Choice – dat ook de Keuzegids Hoger Onderwijs uitgeeft – zal een belangrijke bron van de website zijn. Daarin staat informatie over onder meer de toelatingseisen van opleidingen, het studietempo en de baankansen. Bovendien geven studenten hun oordeel over de kwaliteit van hun opleiding. Welke gegevens er precies on line gaan zal besloten worden in overleg met de studentenbonden.

Rutte wil dat studenten een bewuste keuze maken en zich minder dan nu laten leiden door reclamefolders van instellingen en de studiekeuze van hun vrienden. Daarnaast hoopt hij dat objectieve kwaliteitsinformatie de onderwijsbestuurders scherp houdt. (HC/HOP)