Universiteit Groningen wil stilteruimtes sluiten

De Rijksuniversiteit Groningen wil sluiting van stilteruimtes op de universiteit. Op een openbare universiteit hoort voor religie geen ruimte te zijn, meent het universiteitsbestuur. Dat is vandaag in dagblad Trouw te lezen.

Het college van bestuur reageert daarmee op vragen van de fractie van het Vooruitstrevend Overleg Studenten (VOS) in de Groninger universiteitsraad. Het VOS signaleert onder studenten en medewerkers – die steeds vaker uit het buitenland komen – een behoefte om zich terug te kunnen trekken voor gebed. Daarom moeten er op alle faculteiten stilteruimtes komen, zo vindt zij.
Op enkele locaties bestaan al officieuze stilteruimtes. Die moeten van het college van bestuur verdwijnen, omdat op de universiteit een strikte scheiding van kerk en staat moet bestaan. Wel kunnen studenten en medewerkers onder werktijd bidden in ruimtes die op dat moment beschikbaar zijn. Ook kunnen studenten met hun religieuze behoeften terecht bij het (studenten)pastoraat in de binnenstad, vindt het college.

Onlangs sloot de Hogeschool van Amsterdam tot nader orde haar stilteruimte. Tegen de afspraken in zouden moslimstudenten deze blijven zien als islamitische gebedsruimte. Het college van bestuur wil dat de stilteruimte in gebouw Leeuwenburg een meditatieplek voor iedereen is. (CB)