Academieraad blij met vijf minuten ‘overlooptijd’

De leden van de academieraad van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu in Breda vinden het voorstel om lesuren van 45 minuten en vijf minuten ‘overlooptijd’ in te voeren prima.

‘Vooral nu zowel studenten als docenten vaak op verschillende locaties moeten zijn, zijn die vijf minuten tijd om er te komen handig. Maar het moet niet leiden tot taakverzwaring bij docenten’, zei docentlid René van Arendonk vanmiddag tijdens de academieraadsvergadering. Volgens academiedirecteur Cally Bruschinksi is dat niet het geval. Van Arendonk is er ook blij mee dat een koffie-/theepauze in het concept werktijdenschema is opgenomen.
Student-lid Sharon de Jong vindt de nieuwe lestijden een goed idee. ‘Het is fijn dat je nu vijf minuten de tijd krijgt om van het ene naar het andere lokaal te lopen.’
De raad gaat de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad een positief advies geven over het concept, dat volgend schooljaar Avansbreed ingevoerd moet gaan worden.
De academieraad van de International School in Breda was vorige week minder positief over de nieuwe lestijden. Docentlid Kitty Muffels: ‘Je hebt de lessen zo voorbereid dat het past in twee keer 50 minuten. Als een les maar 45 minuten duurt, moet je je haasten.’
Ook vreest de docente dat het management in de verschuiving van de lestijden een kans ziet om docenten extra colleges te laten geven. Per les houden ze namelijk 5 minuten over. ‘Als je dat tien keer doet, heb je weer tijd voor een nieuwe klas.’ De academieraad van de International School heeft besloten in een brief om nadere uitleg van de directie te vragen, die niet bij de vergadering aanwezig was. (PM/MvH)