Avans en BNDeStem organiseren debat EU-grondwet

Meedoen aan het referendum over de Europese grondwet? En zo ja, wordt het dan een vóór- of een tegenstem? In een debat op maandagavond aan Avans Hogeschool kruisen politici daarover de degens.
Een eitje, hebben de vóórstemmers in politiek Den Haag misschien gedacht. In de volksvertegenwoordiging hebben zij een ruime meerderheid. Alleen SP, ChristenUnie, LPF en Wilders voeren – op uiteenlopende gronden – campagne tegen de grondwet. Maar enkele weken voor de ontknoping op 1 juni doemt uit de peilingen een heel ander beeld op. De kiezers neigen in meerderheid naar een ‘nee’ tegen het voorstel. Het wordt dus nog spannend.

Aan Avans Hogeschool komen maandag vertegenwoordigers van de twee kampen voor het voetlicht. Namens de PvdA onderbouwt het uit Noord-Brabant afkomstige Tweede-Kamerlid Jan Boelhouwer zijn vóórstem. Een nader te bepalen collega van het CDA zal hem daarin steunen. De tegenstem wordt vertolkt door Tini Kox, ook Brabander en fractievoorzitter van de SP in de Eerste Kamer, en een politicus van de ChristenUnie.
Het debat wordt georganiseerd door de International School van Avans in samenwerking met Dagblad BNDeStem. Een redacteur van die krant, Willem Reijn, is gespreksleider.
Achtergrondinformatie over de historie van de EU wordt gegeven in een inleiding van EU-voorlichter Jan Verlaan. Joost Frencken van de International School neemt de hoofdpunten van de grondwet door. (FG)

EU-grondwet. Ja of nee? Debat georganiseerd door BNDeStem en de International School van Avans Hogeschool. Maandagavond 23 mei, 20.00 uur. Plaats: Lovensdijkstraat 63, lokaal L016.