‘CMD is geen cash cow, maar een raging bull’

Sinds vanochtend hangt er een groot spandoek aan de gevel van Avans Hogeschool aan de Lovensdijkstraat in Breda. Zwart, met daarop de contouren van een kwade stier, eronder: www.nocashcow.nl. Hiermee protesteren studenten van de opleiding Communication & Multimediadesign tegen het afschaffen van de numerus fixus van deze opleiding.

Om acht uur vanochtend hebben de studenten het spandoek eerst aan het ‘verbouwingsbord’ op de hoek van de Claudius Prinsenlaan en de De La Reijweg gehangen. Op last van Avans Hogeschool is dat binnen een half uur weggehaald. Nu siert het de gevel van het pand aan de Lovensdijkstraat, waar de opleiding Communication & Multimedia Design mede is gevestigd.
Deze actie is een eerste in een reeks. Er is een website opgericht, www.nocashcow.nl, waarop de standpunten van de actievoerders te lezen zijn en nieuwe acties worden aangekondigd. De studenten willen dat de Raad van Bestuur (RvB) de eisen van het team van CMD inwilligt. De docenten en medewerkers hebben vrijdag een ‘brief met eisen’ gestuurd naar de RvB. Zij willen dat het bestuur maatregelen neemt die de gevolgen van het instellen van de numerus fixus verzachten. Ook willen zij dat de RvB garandeert dat de opleiding op lange termijn kwalitatief goed onderwijs kan blijven bieden.
De RvB had hier gisteravond inhoudelijk nog niet op gereageerd. Het medewerkers-/docententeam heeft nu aan de raad drie data voorgesteld om bij elkaar te komen voor een gesprek.
Vanwege het opheffen van de numerus fixus voor deze opleiding, is vorige week opleidingshoofd Jurriënne Ossewold opgestapt. Het opleidingshoofd, de medewerkers en studenten zijn bang dat door het afschaffen van een maximum het aantal studenten zodanig toeneemt dat de kwaliteit van de opleiding onder druk komt te staan. Ook zou de arbeidsmarkt niet zitten te wachten op zoveel CMD’ers. ‘Als er teveel afgestudeerde CMD’ers komen, dan nemen zij onze banen weg’, zegt tweedejaarsstudent Mark van den Bos. Tweedejaars Kevin Rommen is het met hem eens. ‘Het afschaffen van de numerus fixus is niet goed voor de opleiding. We zijn bang dat we nu minder goed opgeleid worden en dat ons diploma straks minder waard is.’ Over de kwade stier op het spandoek zegt hij: ‘CMD is geen cash cow, maar een raging bull’.
Later deze week gaan de studenten nog meer actie voeren. Morgen willen ze honderden flyers gaan uitdelen in Breda, Tilburg en Den Bosch. (PM)

Klik op de foto voor de vergroting.