Docenten bezorgd over kwaliteit onderwijs

Door de bezuinigingen zijn er te weinig contacturen met studenten waardoor de kwaliteit van het onderwijs in het geding is. Het personeel van de Academie voor Industrie en Informatica in Den Bosch maakt zich hier ‘ernstige zorgen’ over, schrijven zij in een brief aan de Raad van Bestuur.

Door de bezuinigingsoperaties van de afgelopen jaren is er sprake van ‘amputatie van het onderwijs’, schrijven de docenten in de brief. De onvrede van studenten is ‘alarmerend’ en de uitval neemt toe. De docenten hebben de overtuiging dat ze met de huidige beschikbare middelen ‘niet langer onderwijs op acceptabel niveau kunnen verzorgen’.
De vermindering van het aantal contacturen tot ongeveer dertien per week blijken in de onderwijspraktijk te weinig. ‘Het verminderde aantal contacturen maakt dat wij om meer zelfstudie-uren moeten vragen dan wij redelijkerwijs van onze hbo-studenten kunnen verlangen.’

De opleidingen van de academie, waaronder Elektrotechniek en Informatica, scoorden volgens de docenten goed in de studentenevaluaties, maar met de huidige middelen kunnen zij dat niet volhouden.
Zij vragen de Raad van Bestuur om het mogelijk te maken het aantal contacturen te verhogen ‘opdat wij onderwijs op acceptabel niveau kunnen blijven verzorgen’. De brief is ondertekend door ruim zestig personeelsleden. (GR)