E-mailadressen Avans gekaapt voor neonazistische propaganda

Met de gekaapte e-mailaccounts van studenten en medewerkers van Avans Hogeschool wordt sinds gisteren op grote schaal rechtsextremistische propaganda bedreven. De accounts worden als afzender gebruikt voor spammailtjes die linken naar de website van de Duitse neonazipartij NPD.
Studenten en emdewerkers van Avans vonden vanmorgen soms tientallen e-mailtjes met de propaganda in hun mailbox. Een deel daarvan leek verstuurd door collega’s, van wie de e-maildressen waren gekaapt.
‘Een koud kunstje’, legt de helpdesk van Avans uit. ‘Iedereen kan met een kleine ingreep in zijn mailprogramma valse afzenders opgeven.’

De spamactie beperkt zich niet tot Avans Hogeschool. Dit weekend zijn overal in Europa op grote schaal NPD-mailtjes onder valse naam aangetroffen. Er zou gebruik worden gemaakt van een worm-virus. (FG)