Gebruiker kan zich wapenen tegen spamvirus

Studenten en medewerkers kunnen helpen het soort virussen te bestrijden waarmee afgelopen weekend op grote schaal rechtsextremistische propaganda via gekaapte e-mailadressen werd verspreid.
Floris Mouwen van de ICT-dienst raadt iedereen aan te kijken of hun virusscanner op de thuiscomputers goed werken. Het virus (W32.Sober.o@mm Internet-worm) heeft namelijk de eigenschap virusscanners uit te schakelen.
Het virus verspreidt zich via een eigen webserver om servers met virusbeveiliging te omzeilen. Het is ook in staat om eventueel zelf een internetverbinding vanaf de gekraakte computer tot stand te brengen via een aangesloten telefoonmodem.

Dat Avans-accounts worden gebruikt komt door een ‘hack’ bij de hogeschool. Mouwen: ‘We worden lastig gevallen door computers die besmet zijn met het Sobor virus. De mailadressen die misbruikt worden hiervoor komen waarschijnlijk van besmette computers van medewerkers thuis af.’
Er zijn filters aangebracht, maar keer op keer duiken nieuwe varianten op, waartegen vervolgens nieuwe filters in stelling moeten worden gebracht. De hogeschool kan daardoor niet voor 100 procent garanderen dat geen virussen binnendringen. (FG)