Leerrechten misschien toch halfjaarlijks

Afgestudeerden die leerrechten overhouden, krijgen wellicht de mogelijkheid daarvan maximaal een jaar in te zetten voor een schakelprogramma of een aanvullende cursus na hun studie. Staatssecretaris Rutte onderzoekt bovendien of het haalbaar is om leerrechten niet jaarlijks, maar halfjaarlijks te verzilveren – eventueel bij een particuliere opleiding.

Coalitiepartij CDA deed Rutte de suggestie om na te gaan of het achteraf besteden van niet-benutte leerrechten kan worden betaald door de zogenoemde diplomabonus te schrappen die hogescholen en universiteiten hiervoor per bachelor ontvangen. Afgestudeerde hbo’ers zouden de leerrechten kunnen inzetten voor een schakelprogramma dat ze moeten volgen om te worden toegelaten tot een universitaire masteropleiding. Daarvoor zouden ze dan het normale collegegeld betalen. Maar ze kunnen het ook bewaren om hun kennis in een latere levensfase bij te spijkeren.
Rutte onderzoekt de mogelijkheden. Daarbij laat hij ook nagaan of de leerrechten niet beter halfjaarlijks besteed kunnen worden in plaats van jaarlijks. ‘Maar dan moeten de instellingen daar niet te veel last van krijgen. We kijken op dit moment met de IB-Groep of het niet voor te veel administratieve rompslomp zorgt, maar ik heb – mede dankzij de technologische ontwikkelingen op dat punt – het idee dat het wel meevalt.’
Leerrechten in halve jaren kunnen onder meer uitkomst bieden voor deeltijdstudenten. Die zouden in een model van jaarlijkse leerrechten in de knel komen, omdat ze naast hun werk studeren. ‘Het is natuurlijk niet gek dat je die mensen de mogelijkheid biedt om voor een beperkt aantal studiepunten leerrechten in te zetten.’

Koepelorganisaties HBO-raad en VSNU lijken minder enthousiast. De diplomabonus biedt immers meer zekerheid. En het is niet uitgesloten dat afgestudeerden hun extra leerrechten opmaken bij een particuliere instelling. Zelf is Rutte echter nog niet zover. ‘We denken erover na om iets te doen met het niet benutte leerrecht en de experimenten met het open bestel, zoals we die eerder hebben aangekondigd. Maar het is zeer de vraag of dat lukt.’ (TdO/HOP)