NVAO maakt eerste slachtoffer

Accreditatieorganisatie NVAO heeft de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening van de Christelijke Hogeschool Nederland afgekeurd. Voor het eerst sinds de invoering van het accreditatiestelsel komt een bestaande opleiding in het hoger onderwijs niet door de keuring.
De afkeuring komt onverwacht. NQA, de door de opleiding ingehuurde visiterende instantie, kwam tot een positief oordeel. De NVAO wilde het oordeel van de commissie echter ‘verifiëren’ en stelde zelf een nieuwe commissie samen, die de opleiding alsnog een onvoldoende gaf.

De klap kwam hard aan in Leeuwarden. Collegelid Tineke de Jong van de CHN en opleidingsdirecteur Hessel Brandsen zijn opgestapt. De hogeschool heeft een verbetering van de opleiding aangekondigd.
Zolang een opleiding geen accreditatie heeft, mogen er geen nieuwe studenten instromen. Dat kan de financiële nekslag betekenen. Staatssecretaris Rutte heeft in februari al aangekondigd dat opleidingen een reële kans op herstel verdienen en studenten daarom moeten kunnen blijven inschrijven. De regels zijn echter nog niet aangepast.
De CHN denkt daar geen last van te krijgen. De hogeschool gaat in beroep tegen de beslissing van de NVAO en die procedure loopt waarschijnlijk tot eind 2005. In september kan dus nog een nieuwe lichting studenten instromen. Als het accreditatiebesluit negatief blijft, wil de CHN al in april volgend jaar opnieuw accreditatie aanvragen.
Als die na alle verbeteringen positief uitvalt, kunnen er in september 2006 weer studenten instromen en blijft de financiële schade binnen de perken. ‘We weten alleen niet wat dit oordeel voor effect op de keuze van scholieren zal hebben’, zegt bestuursvoorzitter Bert Vroon. (BB/HOP)