‘Prop een college niet in 45 minuten’

Docenten van de International School zijn niet blij met het voorstel om de lessen nog maar drie kwartier te laten duren. Docenten verliezen zo 10 procent van hun kostbare tijd, zo meldde docentlid Jan Peters tijdens de academieraadsvergadering vanmorgen.

Docenten geven de voorkeur aan colleges van 50 minuten, zegt docentlid Kitty Muffels: ‘Je hebt de lessen zo voorbereid dat het past in twee keer 50 minuten. Als een les maar 45 minuten duurt, moet je je haasten. Ik denk dat ik geen leuke dingen meer kan doen, zoals een stukje video over Nederland laten zien.’
Ook vreest de docente dat het management in de verschuiving van de lestijden een kans ziet om docenten extra colleges te laten geven. Per les houden ze namelijk 5 minuten over. ‘Als je dat tien keer doet, heb je weer tijd voor een nieuwe klas.’
Voorzitter Frans Loots denkt dat het niet zo’n vaart zal lopen. ‘Als je hetzelfde werk in minder tijd moet doen, vergt het veel meer van je. Je moet de les toch voorbereiden.’
Studenten maken zich vooral zorgen over de langere dagen. Want hoe vaak in de week worden ze ingepland? Blijft het beperkt tot een of twee avonden of moeten studenten er rekening mee houden dat ze elke avond les hebben? Peters: ‘Je kunt niet van studenten en docenten verwachten dat ze elke avond beschikbaar zijn.’ In een brief aan de directie vraagt de academieraad uitleg.
Daarnaast doet de raad een voorstel naar de directie om de herfst- en meivakantie in de jaarplanning 2006/2007 mee te nemen. Die ontbreken momenteel. ‘Dat zijn dan zelfstudieweken voor studenten.’ (MvH)