Schutte slaat Hogeschool van Amsterdam voor 29 miljoen aan

De Hogeschool van Amsterdam moet volgens de commissie Schutte 29 miljoen euro aan ‘fraudegeld’ terugbetalen. Dat is veruit het hoogste bedrag waarvoor een hbo-instelling wordt aangeslagen. Dat meldt de Volkskrant.

De Hogeschool van Amsterdam was een van de hbo-instellingen waarnaar het onderzoek van de commissie Schutte nog liep. Ook de onderzoeken bij Fontys Hogescholen, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, InHolland en Avans Hogeschool waren nog niet afgerond, toen Schutte een jaar geleden zijn eindrapportage had willen afleveren. Aanstaande maandag publiceert de commissie de lossen eindjes. Die bevatten, zo blijkt nu, tevens de grootste zaken.

Rob Scheerens, vice-voorzitter van het College van Bestuur, verbreekt zelf de vertrouwelijkheid die tot maandag op de raportage over zijn hogeschool rust. In de Volkskrant zegt hij: ‘Dit is al het achtste onderzoek naar de zogenaamde fraude. Er zijn onderzoeken geweest van de Rekenkamer, een zogenaamd zelfreinigend onderzoek, noem maar op. Elke keer kwam er iets uit dat de Tweede Kamer niet ver genoeg ging. Maandag publiceert Schutte zijn nieuwe rapport en dan krijgen we weer dagen lang in de media: fraude dit, fraude dat. Ik ga daar niet op wachten.’
Scheerens kondigt aan zich massief tegen de aantijgingen te verzetten. Volgens hem verandert Schutte de regels achteraf en is er van fraude geen sprake. Hij wil geen cent terugbetalen, en voorziet een juridische strijd die wel tien jaar kan duren.

Maandag maakt Schutte ook de claim bekend die hij tegen Avans Hogeschool voorstelt. In een e-mail aan alle medewerkers van Avans heeft bestuursvoorzitter Harry Koopman vorige maand laten weten, dat ook Avans Hogeschool zich tot het uiterste zal verzetten. Hij denkt sterke troeven in handen te hebben: ‘Of het uiteindelijke standpunt nu resulteert in een terugvordering van bijvoorbeeld 5 miljoen euro, 10 miljoen euro of 25 miljoen euro, de Raad van Bestuur ziet de uitkomst van de juridische toetsing met vertrouwen tegemoet.’ (FG)