Waarschuwing: virussen door scanner Avans geglipt

Een onbekend aantal medewerkers en studenten in Den Bosch heeft de afgelopen dagen mails ontvangen die met een virus zijn besmet. Het systeembeheer heeft gistermiddag iedereen een mailtje gestuurd waarin wordt gewaarschuwd de berichten niet te openen en meteen te verwijderen.
Het gaat om e-mails met als aanhef ‘Your email was blocked’, ‘your password’, ‘registration confirmation’ en dergelijke. De afzenders zijn niet bestaande gebruikers als ‘hostmaster@avans.nl’, ‘webmaster@student.avans.nl’, ‘info@student.avans.nl’, ’tjanssen@avans.nl’ en andere varianten.

‘Normaal gesproken houdt de virusscanner deze besmette mailtjes tegen, maar er is een aantal doorheen geglipt’, zegt systeembeheerder Peter Schouten. ‘We weten niet wie ze wel heeft ontvangen en wie niet.’
Het is mogelijk dat de virusscanner het gevaar niet herkent. Schouten: ‘Als de virusscanner van de pc op school om wat voor reden niet automatisch is ge-update en je klikt het attachment open, dan kan de computer besmet worden. Dat geldt ook als je de mailtjes doorstuurt en ze bekijkt op een computer buiten de hogeschool.’

In Breda en Tilburg zijn voor zover bekend geen besmette e-mails rondgestuurd. (GR)