Yvonne van Rooy boos over Fontys-promovendi

De voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht, Yvonne van Rooy is boos over de werving van promovendi door Fontys Hogescholen. De universiteitskrant U-blad meldt dat zij het een ‘griezelig en ongewenst traject’ vindt.

Anderhalve week geleden plaatste Fontys een paginagrote dagblad-afvertentie waarin 31 promotiekandidaten werden geworven. Een actie die men normaal van een universiteit verwacht, maar niet van een hbo-instelling. Fontys wijst er echter op dat promotieplaatsen niet aan universiteiten zijn voorbehouden.
Van Rooy, die als voormalig collegevoorzitter van de Universiteit van Tilburg haar toenmalige buurman Fontys goed kent, neemt de campagne hoog op. Tijdens een commissievergadering van de universiteitsraad eergisteren omschreef ze de gevoelens van het Utrechtse bestuurscollege als ‘buitengewoon onthutst’.
Zij is niet te spreken over de hoogte van de salarissen die de promovendi in de vacatureteksten in het vooruitzicht worden gesteld. Volgens haar zijn die te hoog. Ook denkt ze dat de kwaliteit van de opleiding wordt uitgehold als promovendi een deel van hun tijd onderwijs moeten geven, zoals Fontys wil.

Zij heeft de kwestie op de agenda gezet van het rectorenoverleg van universiteiten. Bovendien heeft ze de Hogeschool van Utrecht te verstaan gegeven, dat een dergelijk initiatief van die kant de bestaande samenwerking op de tocht zou zetten. (FG)