Bredase ICT-opleidingen scoren goed in accreditatie

De vier ICT-opleidingen van de Academie voor ICT en Media in Breda hebben van de accreditatiecommissie een goede beoordeling gekregen. ‘Voor informaticaland relatief heel hoog’, aldus academiedirecteur Ad Vissers.

Uit het conceptrapport dat deze week verscheen, blijkt dat de helft van de deelonderwerpen een ‘goed’ heeft gekregen, de andere helft een ‘voldoende’. Op twee punten werd een onvoldoende gescoord, maar die betroffen het rendement van twee opleidingen van vóór 2000. Sindsdien is er veel veranderd.
Het gaat om de opleidingen Informatica (I), Bedrijfskundige Informatica (BI), Technische Informatica (TI) en Informatica, Dienstverlening & Management (IDM) en om alle varianten (voltijd, deeltijd en duaal). Van die vier scoorde IDM iets minder dan de rest, maar volgens Vissers nog steeds goed. Deze opleiding kreeg bij de vorige accreditatie nog het predikaat ‘zorgelijk’.
De opleidingen, die sinds 2001 zijn ondergebracht in een brede bachelor, hebben volgens het accreditatiepanel een heldere visie op het beroep en onderwijs. Ze hebben het competentieonderwijs goed op orde. Het panel vindt ook dat er een ‘aantrekkelijk en adequaat beroeps- en praktijkgericht programma’ wordt neergezet. De opleiding houdt rekening met de wensen en behoeften van de studenten en de kwaliteitszorg is goed geregeld.
‘Ik ben vooral blij dat het panel vindt dat we goed en aantrekkelijk onderwijs aanbieden’, reageert Vissers. Een grote verrassing was de uitslag niet. ‘We hadden al wel het gevoel dat we bovengemiddeld zijn. We hebben veel contact met andere hogescholen, die hier komen kijken hoe wij het doen. We zijn voorlopers met onze brede bachelorstructuur. We hebben daarvoor als AIM ook de middelen en kansen gekregen van de Raad van Bestuur. We hebben daar nu succes mee en dat is leuk.’
AIM heeft in totaal 1400 studenten. Ook de opleidingen Communication en Multimedia Design en Communication & Mediamanagement horen bij de academie. Zij worden binnen enkele jaren ook geaccrediteerd.
AIM is een van de weinige academies van Avans Hogeschool waarvan de instroom toeneemt. De ICT-opleidingen groeien dit jaar ongeveer vijf procent, terwijl in de rest van Nederland de instroom met ongeveer tien procent daalt. (PM)