CDA bezorgd over eenjarige masteropleidingen

Regeringspartij CDA maakt zich zorgen over de internationale vergelijkbaarheid van eenjarige masteropleidingen in de alfa- en gammahoek.

‘Als overal in Europa masterprogrammas worden aangeboden van anderhalf tot twee jaar, steekt Nederland daar met zijn eenjarige masters wat magertjes bij af’, zei Cisca Joldersma (CDA) gisteren tijdens een debat over internationalisering.
Staatssecretaris Rutte wil best nog eens naar de duur van de masters kijken, maar past er voor om ‘parttime studies’ tweejarig te maken. ‘Voor we overal tweejarige masteropleidingen zouden toestaan, moeten we eerst kijken naar de studiebelasting. Wat laten instellingen hun studenten doen, hoeveel papers moeten ze schrijven? We moeten eerst zeker weten of de studielast wel zwaar genoeg is.’

De financiële consequenties van een eventuele cursusduurverlenging zouden aanzienlijk zijn: er zouden alleen al duizenden studenten in aanmerking komen voor een extra jaar bekostiging en studiefinanciering.

Eerder deze week lieten de Nederlandse psychologieopleidingen nog weten dat hun internationale erkenning in gevaar komt als de masteropleidingen tot één jaar beperkt blijven. (TdO/HOP)