Duits hoger onderwijs verwacht recordgroei

De Duitse universiteiten en hogescholen eisen op korte termijn meer overheidsbekostiging. Ze verwachten dat het aantal studenten zo snel stijgt dat de onderwijskwaliteit in gevaar komt.

Tot nog toe ging het Duitse hoger onderwijs er vanuit dat het aantal studenten zou toenemen van krap twee miljoen nu naar 2,26 miljoen in 2013. Maar volgens nieuwe schattingen zal de groeicurve veel steiler zijn. Een van de redenen is dat de duur van de Duitse schoolopleidingen tussen 2010 en 2014 zal worden teruggebracht van dertien naar twaalf jaar. In deelstaten waar dat gebeurt komen er in één jaar twee maal zoveel scholieren naar het hoger onderwijs.
De koepelorganisatie van universiteiten en hogescholen wil dat de deelstaten – die het onderwijs in Duitsland bekostigen – snel met extra geld over de brug komen. In 1977 kreeg het Duitse hoger onderwijs een vergelijkbare ‘Studentenberg’ te verwerken zonder dat daarvoor financiële middelen beschikbaar kwamen. ‘De gevolgen daarvan zijn nog altijd zichtbaar aan de ontoereikende onderwijsfaciliteiten’, aldus de voorzitter van de Hochschulrektorenkonferenz. (HC/HOP)