Expositie in kraakpanden Den Bosch

‘Het Paleiskwartier’ en ‘Vrijheid niet vrijheid’ zijn de thema’s van de expositie in de gekraakte panden aan de Leeghwaterlaan in Den Bosch. Morgen wordt de tentoonstelling waaraan ook studenten van de Bossche academie deelnemen, geopend.

Platform Palac dat de expositie heeft opgezet, wil studenten aan de academie ruimte bieden om ook buiten de school exposities te organiseren. ‘Als student beweeg je je vooral veel binnen de schoolmuren. De echte wereld zie je bijna nooit. Met het platform willen we kunststudenten zelf exposities laten organiseren. Op die manier zien ze wat er allemaal bij komt kijken’, zegt Sophie van Platform Palac en tweedejaarsstudent Beeldende Kunst.

Op de dag van de opening krijgt het platform ook de uitspraak van het kort geding dat donderdag 2 juni plaatsvond. De studenten horen dan of ze de panden aan de Leeghwaterlaan moeten ontruimen. ‘We gaan er niet vanuit dat we er per direct uit moeten’, zegt Sophie. ‘De academie heeft in ieder geval gezegd ons te helpen bij het zoeken naar een andere ruimte waar we kunnen exposeren. Platform Palac blijft in ieder geval bestaan. We gaan door wat er ook gebeurt.’
In maart zijn de benedenverdiepingen van het appartementencomplex, die langer dan een jaar leeg staan, gekraakt. Sinds de bouw zijn de ruimtes nooit verhuurd of verkocht. De benedenverdiepingen waren eigenlijk bedoeld voor winkels of kantoren. Nu zijn er in de ruimtes, vlakbij het station en Avans Hogeschool galeries gevestigd. In totaal hebben zes studenten, niet alleen van de kunstacademie in Den Bosch, onderdak gevonden in het pand.

De expositie is de komende vier weken elke zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur te bezichtigen. (CB)