Fontys heeft promovendi voor het uitzoeken

Maar liefst zeshonderd afgestudeerden hebben gereageerd op de wervingsactie voor promovendi van de Fontys Hogeschool. De instelling is ‘zeer aangenaam verrast’.

‘De animo is waanzinnig groot, er hebben veel meer mensen gereageerd dan we hadden verwacht’, zegt dr. Cees Ladage, coördinator van de Fontys Graduate School. Bij de hogeschool bestond wel het vermoeden dat er een markt was voor dit promotietraject, maar die was nog niet zichtbaar. De inschrijving is inmiddels gesloten en de selectie van de 31 promovendi die in september aan de slag mogen, kan beginnen.
Volgens Ladage konden geïnteresseerden op meerdere functies solliciteren. ‘Maar ook als er dubbelingen inzitten, houden we een idioot hoog aantal kandidaten over. We kunnen dus enorm streng gaan selecteren.’ En dat is belangrijk, want Fontys denkt heel wat goudhaantjes te kunnen binnenslepen. ‘Ze krijgen een functie die veel van iemand eist, ze moeten vier jaar lang erg hard werken. Naast het doen van onderzoek en het behalen van een academische kwaliteitsstandaard, gaan ze ook onderwijs verzorgen.’

Vanwege de grote hoeveelheid reacties, heeft Fontys de eerste selectieronde uitbesteed aan een bureau. Daarna volgen gesprekken met een commissie van Fontys met daarin onder andere de lector van de kenniskring en de promotor van de universiteit. (MvB/HOP)