Fontys hogeschool met beste imago

Op de Incompany-lijst van 500 bedrijven en instellingen met het meest positieve imago is Fontys op de 207e plaats de best geklasseerde hogeschool. De top-500 is dit jaar voor het eerst samengesteld door het zakenblad Incompany.
In de top-500 komen maar vijf hogescholen voor. Behalve Fontys zijn dat de Hogeschool Zuyd (249), de Hogeschool Rotterdam (303), de Christelijke Hogeschool Nederland (390) en de Hogeschool van Utrecht (477). Avans Hogeschool komt niet op de lijst voor.

In de eerste fase van het onderzoek wordt gemeten welke 500 bedrijven het beste bekend staan op basis van drie deelaspecten: werkgeverschap, zakenpartner, aantrekkelijkheid als investeringsobject. De vijftig hoogste geklasseerde bedrijven worden in twee vervolgfasen op nog meer aspecten doorgelicht. Artsen zonder Grenzen, het Wereld Natuur Fonds en Schiphol kwamen daar als de nummers één, twee en drie uit.

Opvallende conclusie: overheidsorganisaties doen het slecht op het onderdeel transparantie. Geen enkel ministerie krijgt daarvoor meer dan een 4,5. Ook verzekeringsmaatschappijen hebben een imago-probleem. Zij komen ‘arrogant, ouderwets en niet-transparant’ over. (FG)

De hoger-onderwijssite Scienceguide heeft op basis van de Incompany-top-500 een lijst van kennisinstellingen gepubliceerd.