Hoger onderwijs krijgt informatieplicht

Universiteiten en hogescholen zijn voortaan verplicht om feitelijke kwaliteitsgegevens van hun opleidingen door te geven aan een onafhankelijke website voor studiekiezers. De site moet nog dit jaar open.
Dat heeft staatssecretaris Rutte de Tweede Kamer laten weten. De site moet studenten inzicht verschaffen in de kwaliteit van het onderwijs waarvoor zij kiezen, variërend van de inhoudelijke richting van individuele opleidingen tot de slagingspercentages, de kwaliteit van de studiebegeleiding en de arbeidsmarktperspectieven. Onderwijsinformatiecentrum Choice gaat de website het komende jaar van de gewenste informatie voorzien. Choice is de instantie die de jaarlijkse Keuzegids Hoger Onderwijs samenstelt.

Rutte wil dat de website leidt tot concurrentie op kwaliteit. Hij geeft hogescholen, universiteiten en studenten de gelegenheid om nadere afspraken te maken over de aard van de gegevens. Lukt dat niet, dan wordt het informatierecht van studenten vastgelegd in de wet. (TdO/HOP)