‘Injeholland.nl’ mogelijk omgedoopt tot ‘injehol.nl’

De protestwebsite www.injeholland.nl maakt inbreuk op het merkrecht van Inholland Hogescholen en moet zijn naam veranderen. Maar de beledigingen en bedreigingen zijn niet strafbaar, werd vandaag in kort geding uitgesproken. Inholland sprak ten onrechte van een hate site, oordeelt de rechter. Inholland had de zaak aangespannen tegen de maker van de site.
De oproep van een ontevreden student aan Al Qaeda om Inholland te bombarderen ‘valt niet op door goede smaak’, luidt het oordeel. Maar het is niet aannemelijk ‘dat studenten die dergelijke uitlatingen op het internet plaatsen over het telefoonnummer van Al Qaeda beschikken, laat staan dat ze feitelijk van plan zouden zijn vestigingen van de hogeschool te bombarderen.’ De naam van de student hoeft dus niet openbaar gemaakt te worden, zoals Inholland eiste.

Advocaat Erik de Groot is erg blij met de uitspraak: ‘De beschuldigingen van belediging en bedreiging zijn allemaal van tafel geveegd.’ Ook voorzitter Kim Toering van de Landelijke Studentenvakbond is tevreden: ‘Het had slechter gekund. Het is hartstikke goed dat de site mag blijven bestaan.’

De Hogeschool Inholland is eveneens in zijn nopjes. ‘De rechter heeft erkend dat de website inbreuk maakte op het merkrecht’, aldus een woordvoerder. ‘Bovendien heeft de maker in de aanloop naar de rechtszaak de toon van de site gematigd en daar zijn we ook tevreden mee.’
De vraag rijst of de rechtszaak door alle publiciteit misschien een negatief effect heeft gehad op de hogeschool. De woordvoerder: ‘Dat weet ik niet, maar als hogeschool staan we ook voor bepaalde normen en waarden. Daarom moesten we hier tegen optreden.’

De protestwebsite trok dagelijks duizend bezoekers. De maker zal binnen een week een nieuwe site lanceren. De naam staat nog niet vast, maar hij overweegt www.injehol.nl te claimen. (BB/HOP)