Koopman hoopt op gevolgen uitspraak Artez

Het besluit van het ministerie om de claim van de commissie-Schutte tegen Artez Hogeschool voor de kunsten in te trekken wordt zorgvuldig bestudeerd bij collega-instellingen. Bestuursvoorzitter Harry Koopman van Avans Hogeschool – aangeslagen voor 21 miljoen euro – zou het onverteerbaar vinden als blijkt dat de commissie-Schutte een ’te grote broek heeft aangetrokken’.

Koopman verbaast zich nog altijd over de onderzoeksconclusie dat iedere student die niet de intentie heeft om de opleiding af te maken niet voor bekostiging in aanmerking komt. Om precies die reden keurde Schutte twee inschrijvingen bij Artez af voor bekostiging. Maar in de bezwaarprocedure tegen die beslissing veegde de Commissie voor de Bezwaarschriften Schuttes argument van tafel. De staatssecretaris legde zich daar vervolgens bij neer.
Koopman: ‘Ik mag hopen dat staatssecretaris Rutte de uitspraak van Artez meeneemt in zijn besluit over de uiteindelijke terugvordering aan ons.’

De Hogeschool van Amsterdam, die 26 miljoen euro zou moeten terugbetalen, wil nog niet op de kwijtschelding reageren. De HBO-raad rekent erop dat de uitspraak grote gevolgen zal hebben.

Staatssecretaris Rutte liet bij de presentatie van het rapport-Schutte al weten niet van plan te zijn ‘onnodig de advocaten van Nederland te spekken’. Iedere vordering waarbij juridische adviseurs zeggen dat OCW zwak staat, zou hij laten zitten. (TdO/HOP)