Lawaaiprotest tegen opheffen numerus fixus

Door lawaai te maken met trommels, pannendeksels, scheepstoeters en harde beats vanuit een autoradio protesteerden vandaag studenten van opleiding Communicatoin & Multimedia Design in Breda tegen het afschaffen van de numerus fixus van hun opleiding.

Vanaf 12.00 uur vanmiddag stonden de studenten, van wie enkele met koeienpakken aan, voor het gebouw aan de Lovensdijkstraat. Ter plekke werden T-shirts bespoten met het logo van de actie; een stier met daaronder www.nocashcow.nl, de naam van de website van de actievoerders. De leuze van de actievoerders is: CMD is geen cash cow. Daarmee refereren ze aan een uitspraak van het opleidingshoofd Jurriënne Ossewold, die het niet goed vindt om CMD als cash cow te gebruiken. Dat gebeurt volgens haar als de numerus fixus wordt opgeheven en er veel meer studenten worden toegelaten. Zij stapte uit protest op.
‘Door lawaai te maken, willen we onze boodschap ook aan studenten van andere opleidingen duidelijk maken’, zegt Andy van de Sande, een van de actievoerders. ‘Ten eerste willen we dat onze opleiding volgend jaar weer een numerus fixus of een selectievariant daarvan heeft.’ Verder vinden de studenten dat er meer lokalen en faciliteiten moeten komen voor de studenten. ‘Het is nu al vol, 250 tot 300 studenten erbij kan niet.’
Na een klein uur kwam het spontane idee om een rondje door de school aan de Lovensdijkstraat te maken. De stoet herriemakende studenten liep vervolgens naar het Avansgebouw aan de Hogeschoollaan, waar ze ook even naar binnen gingen. Er zou daarna nog een fictieve veiling komen van CMD-projecten, met het idee dat die kwalitatief goede projecten straks niet meer gemaakt kunnen worden. Maar dit onderdeel werd afgelast. ‘We hadden al veel aandacht gekregen en dit was ook meer een back-upplan’, meldt Van de Sande. Na de actie werd door een groep studenten gebarbecued voor de school. Daarmee wilden zij laten zien dat, als ze straks niet meer genoeg docenten hebben, ze net zo goed kunnen gaan barbecuen.
De studenten zeggen dat ze doorgaan met actievoeren totdat er een goed gesprek is geweest tussen het docententeam en de Raad van Bestuur. Ze willen ook zelf een open debat met de bestuursleden organiseren. Ze zijn het bijvoorbeeld niet eens met het argument van het bestuurslid Frans van Kalmthout dat het afschaffen van de numerus fixus nodig was om de concurrentie met de nieuwe Gamesschool in Breda aan te kunnen. ‘Wij zouden graag de dialoog met hen aangaan’, zegt Van de Sande.
Het medewerkers- en docententeam heeft donderdag 9 juni een gesprek met adjunct-directeur Toon Kloet van de Academie voor ICT en Media, waar CMD onder valt. Op 15 juni krijgt het team een toelichting van de Raad van Bestuur. (PM)