Meer ‘supersisters’

De jonge hbo-masteropleidingen in de zorg krijgen er komend studiejaar bijna acht miljoen euro bij om 75 extra nurse practitioners en physician assistants klaar te stomen.
Staatssecretaris Rutte maakte dit vorige week 16 juni bekend tijdens een werkbezoek aan het Radboudziekenhuis in Nijmegen. Het totale aantal opleidingsplaatsen van de elf ‘zorgmasters’ groeit daarmee naar 325. Avans Hogeschool neemt via een samenwerkingsverband met Fontys Hogescholen deel in een van deze opleidingen.

De staatssecretaris meent dat de superverpleegkundigen ‘een belangrijke rol spelen bij het verkleinen van het artsentekort’. Juist daarover was dit voorjaar verschil van mening ontstaan. Promotieonderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen toonde aan dat nurse practitioners veel minder medische taken van artsen overnemen dan werd aangenomen. Zij zouden niet wezenlijk bijdragen aan de vermindering van het artsentekort.

Maar een grootschalig schriftelijke enquête onder 240 nurse practitioners leidde volgens onderzoekers van de Groningse Hanzehogeschool tot de omgekeerde conclusie. (HC/HOP)