Mounia trekt internationale studenten naar supermarkt

Voor de buitenlandse studenten is het niet altijd even gemakkelijk boodschappen te doen. Vooral in het begin als je de Nederlandse taal nog niet beheerst, want wat zit er in hemelsnaam in al die potjes, pakjes en blikjes.

Mounia Maskitoe, vierdejaarsstudente International Business and Languages (IBL) in Den Bosch, krijgt als caissière bij de C1000 de meest uiteenlopende vragen. Elke keer legt ze weer uit wat de ingrediënten zijn en voor welke gerechten je ze kunt gebruiken.
Sinds ze bij de supermarkt werkt komen de IBL-studenten uit Duitsland, Engeland, Frankrijk en Spanje boodschappen bij haar doen aan de Helftheuvelpassage.
‘De internationale studenten vroegen aan het begin van het jaar aan mij naar welke supermarkt ze het beste konden gaan. Ik vertelde ze dat ik bij de C1000 werkte en dat deze niet zo duur is. Sindsdien komen ze. Het gaat automatisch, want de studenten die in september zijn gekomen, geven het weer door aan de nieuwe studenten.’
Mounia heeft heel wat uit te leggen over de gebruiken in Nederlandse supermarkten, bijvoorbeeld over het statiegeld. ‘Een Spaanse jongen begreep niet waarom hij bij de kassa een euro extra betaalde als hij een fles frisdrank kocht. Ik heb hem het principe van het statiegeld uitgelegd. Hij was daar erg enthousiast over.’
Hans van Bergen, de baas van C1000, is erg blij met de klandizie. Vooral in de avonduren ziet hij veel studenten hun mandje volladen. ‘Mounia is erg spontaan. Ze legt alles met veel plezier uit. De mensen komen graag boodschappen bij haar doen.’ (CB)