NHTV claimt naam ‘Universiteit van Breda’

De NHTV wil voor haar opleiding Toerisme de status van universiteit krijgen. De hogeschool heeft de naam ‘Universiteit van Breda’ alvast gedeponeerd. Avans Hogeschool is door de NHTV over het plan ingelicht.
Voorlopig kan de naam nog niet worden gebruikt. Daarvoor is een ‘aanwijzing’ van het ministerie van OCW vereist. Nederland kent naast de dertien bekostigde universiteiten momenteel acht ‘aangewezen’ universiteiten.

De universiteit is in eerste aanleg bedoeld voor de niet-bekostigde masterstudie Toerisme die de NHTV zelf gaat aanbieden. Bredase toerisme-studenten die doorgaan voor een mastertitel waren tot nu toe aangewezen op een buitenlandse universiteit. De NHTV hoopt als universiteit te worden aangewezen na accreditatie van de Bredase masteropleiding.

Volgens BNDeStem heeft de staatssecretaris van Economische Zaken Karien van Gennip beloofd een goed woordje te doen bij haar collega van OCW. Eind 2004, toen de NHTV haar licentie voor een gamesopleiding nog moest verwerven, heeft Van Gennip ook al openlijk steun betuigd. (FG)